کافی نت سها - فروشگاه محصولات فایلی سُها (بانک پاورپوینت)

کافی نت سها - فروشگاه محصولات فایلی سُها (بانک پاورپوینت)

کافی نت سُها * * * تهیه و ارائه انواع مقالات ، پروژه های دانشجویی ، تحقیق ، پاورپوینت ؛ با قیمت های مناسب

آمار سایت

نظرسنجی سایت

نظر شما در مورد سایت soha20.ir چیست؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 223
  • بازدید دیروز : 133
  • بازدید کل : 237371

پاورپوینت با موضوع مبتلایان به اختلالات و نقایص حسی


پاورپوینت با موضوع مبتلایان به اختلالات و نقایص حسی

پاورپوینت با موضوع مبتلایان به اختلالات و نقایص حسی برگرفته شده از فصل دهم کتاب رواشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی در 32 اسلاید همراه با تصاویر مرتبط هر بخش و قابل ویرایش

 

لینک دانلود فایل پاورپوینت در پایین صفحه

متن اصلی پاورپوینت :

اختلالات حسی

موضوع تحقیق : مبتلایان به اختلالات و نقایص حسی

 

فصل دهم

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

 

مبتلایان به اختلالات و نقایص حسی

حواس انسان 8 گانه است نه 5 گانه. این حواس عبارتند از:

1-حس شنوایی 2-بویایی 3-چشایی 4-بینایی 5-لامسه 6-حرارت (گرما- سرما) 7-موقعیت 8-تعادل (از افتادن و زمین خوردن جلوگیری می­کند)

مهم­ترین اختلال حسی که در این بخش به آن­ها خواهیم پرداخت نارسایی­های یا اختلالات بینایی و شنوایی است.

اختلال یعنی مختل شدن، بی نظمی، هرج و مرج، آشفتگی، پریشانی، نابسامانی، ناتوانی و وجود نقص و بی نظمی در یک یا چند عضو حسی را اختلال حسی می­گویند.

1-اختلالات بینایی: علامت ناتوانی در دیدن است. این ناتوانی می­تواند خفیف باشد. مثل نزدیک بینی، و دوربینی و یا شدید باشد مثل کوری و ضعیف بینایی شدید.

علت­های کوری: 1-مادرزادی مثل آب مروارید، سیفیلین، سرخچه

2-اکتوپی مانند تراخم، کنده شدن شبکیه، آتروفی عصب بینایی، زخم­های قرنیه، فقدان ویتامین آ، تصادفات، ضربه و ......

انسان یک موجود بصری است تا سمعی (دیداری تا شنیداری) چون 3/1 الیاف حسی انسان را رشته بینایی تشکیل می­دهد.

 

علائم و نشانه­های اختلال بینایی

1-پلک زدن­های بیش از حد معمول 2- (مالیدن) سایئدن مرتب چشم 3- نگه داشتن کتاب در نزدیکی چشم 4- سر درد و سرگیجه­های طولانی 5- چشم­های بادکرده پر آب

درجه بندی افراد نابینا و نیمه بینا به صورت کسری

1-نابینا: 200/20 یا کمتر 2- 70/20 تا 200/20 نیمه بینا

اختلالات شنوایی: یعنی نقص و ناتوانی در شنیدن و می­تواند به صورت خفیف تا عمیق باشد.

علل:

1- اختلال مربوط به گوش خارجی یعنی وجود یک جسم خارجی در مجرای گوش.

2.چرکی شدن و ورم کردن گوش میانی که در این صورت صدا به گوش داخلی نمی­رسد و "کری انتقالی" نام دارد.

3. اختلال در گوش داخلی یعنی از بین رفتن سلول­های درک اصوات که به آن کری عصبی می­گویند.

اختلالات شنوایی یا ارثی هستند یا اکتسابی. مادرزادی مثل سیفلیس مادرزادی، سرخچه مادر، و استعمال بعضی داروها در دوران بارداری. و اکتسابی مثل صدمات دوران جنینی و زایمان و عفونت گوش میانی.

بیش از 90 درصد ناشنوایی علل ارثی.

اگر یکی از والدین ناشنوا باشد احتمال ناشنوا شدن فرزند 50 درصد است. به علت ژن­های نهفته 75 تا 80 درصد.

آثار روانی اختلالات حسی

1-اثر بد بر فعالیت­های کودک و درک او را در جهان خارج

2. واکنش­ها و احساسات و عواطف پدر و مادر یعنی یا مراقبت افراطی یا طرد کودک و سپردن او به آسایشگاه.

3. واکنش­های اجتماعی. ترحم، دلسوزی، سرزنش.

 

آثار روانی مبتلایان به اختلالات بینایی

1-محرومیت از لذت مشاهده، تقلید و همانندسازی 2.محرومیت از یادگیری بسیاری از مطالب و حتی کسب مهارت­های ساده و مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و رفع احتیاجات روزمره 3. حساسیت فوق العاده، عصبانیت و خشم زیاد 4. عقب ماندگی تحصیلی 5. بعد از 2 سالگی دچار فقدان هیجان، بی رغبتی و افسردگی پیدا کردن.6. بی قراری 7. خستگی و ضعف روانی

آموزش کودکان مبتلا به اختلالات بینایی

این کودکان را می­توان در کلاس­های عادی آموزش داد و چهار نوع روش برای آموزش این کودکان استفاده می شود:

1-بریل 2. استفاده از بینایی باقی مانده 3. مهارت در گوش دادن 4. آموزش تحریک و فعالیت برای زندگی مستقل.

روش اول، دوم و سوم برای آموزش درس بخصوص خواندن و روش آخر برای فعالیت­های روزمره در جهت یک زندگی مستقل.

1-روش بریل: این روش توسط فردی به نام لوئیس بریل در قرن نوزدهم که خود نابینا بود ابداع شد. در این روش از 31 نقطه گذاری کلمه و ترکیب استفاده می­شود. به این صورت که برای نشان دادن حروف، و کلمات و ...... از 6 نقطه استفاده می­شود، 2 نقطه در دو ردیف و 3 نقطه در هر ستون به این شکل با جایگشت نقطه­ها می­توان حروف، کلمات و جملات را نشان داد. مثلا برای نشان دادن @ انگلیسی اولین نقطه ردیف و ستون بالا را به صورت پر رنگ نشان می­دهیم.

فرد نابینا با فشار دادن کلیدی که برای دو کانون 4 گوش مشخص شده می­تواند اثر برجسته­ای در روی کاغذ به صورت وارونه ایجاد کند. به صورت نوشته

نقایص روش بریل

1- وارونه خواندن کلمات و حروف برجسته 2- احتیاج به حافظه­ی قوی، سالم و تمرکز حواس دارد.

2.استفاده از بینایی موجود: 1-یعنی جلو آوردن کتاب 2- استفاده از لنزها یا عدسی­های مخصوص 3- به کار بردن کتاب­های بخصوص با حروف درشت 4-بزرگ نشان دادن حروف و کلمات توسط عینک، ذره بین. اسکن با تلویزیون مدار بسته که باعث تصاویر بزرگ تر در آن می­شود.

3.آموزش گوش دادن: در این روش فرد به نوارهایی که از قبل ضبط شده گوش می­دهد و بهتر از روش بریل است چون سریع تر حروف را می­شناسد و تندتر می­تواند بخواند و تایپ کند. تنها ایراد این روش این است که شخص نمی­تواند نوارهایی را که گوش نداده یاد بگیرد.

4.آموزش فعالیت و زندگی مستقل: در این روش از دو سیستم جهت یابی جسمانی و روانی استفاده می­شود. در جهت یابی روانی از نقشه­های برجسته در محیطی که شخص نابینا در آن در حرکت است استفاده می­شود. ولی در جهت یابی جسمانی از چهار روش استفاده می­شود.

الف: شخص راهنما ب. سگ راهنما ج.عصای دستی د. دستگاه­های الکترونیک (دور سر وصل می­شود)، دستگاه اوپتاکون (دوربینی که نوشته را تبدیل به امواج می­کند)، ماشین خواندن کورزویل، Kurzweil

چهار نوع سرویس برای کودکان و نوجوانان نابینا:

1-مدارس شبانه روزی 2-کلاس­های اختصاصی 3-آموزگار و اتاق مخصوص آموزش 4-آموزگار سیار

2.آثار روانی مبتلایان به اختلالات شنوایی اختلالات روانی افراد ناشنوا به مراتب بیشتر از آثار روانی افراد نابینا است. چند مورد از این اختلالات عبارتند از: 1-خودکشی بیشتر از نابینایان 2-عاجز بودن از برقراری رابطه با محیط 3-عدم برآوردن نیازهای خود 4-مسخره کردن 5-فوق العاده خود شدن در دوران رشد شخصیت که به است. 6-واکنش­های منفی فردی؛ تحصیلی و اجتماعی. 7- انزوا طلبی، بدبینی، زود رنجی به دلیل تاخیر در گویایی. 8- واکنش­های سایکوتیک مثل هذیان و توهم 9- واکنش­های نوروتیک مثل افسردگی و اضطراب 10-اختلالات رفتاری مثل دزدی، دروغگویی، فرار، مخالفت، طغیان و غیره.

اندازه گیری سنجش شنوایی

سنجش شنوایی یعنی اندازه گیری شنوایی. طبق مطالعات و تشخیص ناشنوایان مطلق در ده ماهگی و ناشنوایان شدید در 16 ماهگی صورت می­گیرد ولی به دلیل اینکه کودک نسبت به صداهای بلند مثل جاروبرقی، بوق ماشین، زنگ درب خانه و یا رادیو و تلویزیون واکنش نشان می­دهد ضعف بینایی آن­ها در خانه مشکوک به نظر نمی­رسد.

ابزار سنجش شنوایی کودک:

1-استفاده از فرکانس و هرتز حدود شنوایی انسان به طور عادی . 2-20000 آستانه شنوایی از نظر بین المللی در فرکانس 1000 هرتز مشخص شده (حداقل شدت صوت قابل شنیدن). 3-دسی بل که توسط گراهام بل نام گذاری شد آستانه شنوایی طبیعی 25-0 می باشد مکالمه افراد عادی 5-40 دسی بل و 20 برابر با نجوا کردن (در گوشی حرف زدن) 4-سنجش از طریق مشاهده اعمال بازتابی طبیعی که کودک با شنیدن صدا به طرف آن برمی­گردد مانند صدا کردن کودک، و پاسخ گویی کودک به سوالات از طریق بازی کردن با کودک 5-رادیو یا شنوایی سنجی از طریق کامپیوتر یا الکتروانسفالوگرام دستگاه نشان دادن فعالیت­های امواج مغزی.

آموزش ناشنوایان

تا کنون کسی نتوانسته است راهی پیدا کند که برای آموزش همه ناشنوایان مناسب باشد ولی برای آموزش این افراد برنامه قبل از دارای اهمیت حیاتی است. این برنامه­ها عبارتند از:

1.پیشرفت ارتباط بهتر نیاز به برخورد اجتماعی با کودکان شنوا و ناشنوا- استفاده از امکانات و خدمات ویژه مانند گفتار درمانی، تربیت مسئولان و مشاوره با خانواده­ها.

2.آموزش لب خوانی، اشارات و هجی کردن

3.توام کردن ارتباط کلی و بازی کودکان مختلط شنوا و ناشنوا

4.استفاده از فعالیت­های هنری مانند رنگ، چسب مقوا، نقاشی و بازی با قطعات، ساختمان سازی و ....

5. پیاده روی در فضای آزاد.

6. استفاده از محل مشترک برای آموزش قبل از دستان کودکان شنوا و ناشنوا

7. دعوت کودک ناشنوای دیگر جهت گذراندن تعطیلات آخر هفته

8.استخدام ناشنوای بزرگسال به عنوان پرستار کودک ناشنوا

آموزش دانش آموزان ناشنوا

برای آموزش دانش آموزانی که ناشنوایی مختصری دارند از روش­های زیر استفاده می­شود:

1-آموزش شنوایی 2-لب خوانی 3-انگشت خوانی یا صحبت با حرکات انگشتان دست

آموزش شنوایی دارای 3 مرحله است: 1- استفاده از وسایل کمکی مثل سمعک چون معلم باید اول اطمینان حاصل کند دانش آموز صداهایی را که در محیط اطرافش وجود دارد می­شنود. 2-تطابق صدایی که قبلا ضبط شده و تصویری که به او نشان داده می­شود مثلا صدای زنگ تلفن و تصویر تلفن 3- آموزش تشخیص اختلاف صداهایی صحبت افراد. کودک باید صدا را گوش دهد و عینا آن را تکرار کند.

گفتار خوانی یا لب خوانی: در این روش کودک با دقت به حرکات لب­های طرف صحبت کنند نگاه می­کند و متوجه منظور او می­شود و با او در ارتباط برقرار می­کند. در گفتار خوانی از دو روش استفاده می­شود: 1-روش تجزیه­ای 2- روش ترکیبی

در روش اول تاکید بر آموزشی هجی و سیلاب کلمات و سپس تشخیص حروف الفبا است ولی در روش دوم تاکید بر معنای صحبت و جمله است بدون در نظر گرفتن حروف الفبا و صداهای تک تک کلمات.

سه روش پیشنهادی ساندرز در سال 1982 برای آموزش لب خوانی کودکان ناشنوا

1-ارتباط از طریق محرک­های محیطی مثل نشان دادن تصاویر، مناظر، عکس و سوال درباره آن­ها. ( آگاهی از اصوات)

2-آموزش از طریق و حالات بدن مثل قیافه گرفتن، اخم کردن، خندیدن (تشخیص اصوات محیطی)

3-حرکاتی که مستقیما با نحوه صحبت و صدا ارتباط دارد مثل طرز باز و بسته کردن لب، چانه چرخانیدن زبان. ( دادن اصوات گفتاری)

انگشت خوانی یا صحبت با حرکات انگشتان دست: این روش از زمان سقراط و از قرن سوم میلادی برای ناشنوایان رواج داشته است. در این روش از حرکات دست بجای حرکات و تکان زبان استفاده می­شود مثلا برای نشان دادن انگلیسی از باز بودن دو انگشت کوچک و انگشتری دست چپ یا برای نشان دادن w از باز بودن سه انگشت کوچک، انگشتری و میانی دست چپ استفاده می­شود و بقیه حروف هم بدین ترتیب اگر روش لب خوانی و انگشت خوانی به صورت توام به کار رود روش ارتباط کل نام دارد.

روش­های جدید برای آموزش ناشنوایان

1-آموزش با کامپیوتر 2-برنامه­های تلویزیونی با زیرنویس 3-تلکس 4- دستگاه تلفن که گفتار به نوشتار تبدیل می­شود و ناشنوا آن را می­خواند. 5- قرار دادن سمعک­های مخصوص و جدید در پشت گوش و مجرای گوش. 6-آموزش آموزگاران ویژه. 7- گفتار درمانی

اختلالات گویایی و گفتار و زبان

اختلال گویایی یعنی مشکل پیدا کردن دستگاه گفتار.

رشد گفتار 5 مرحله دارد. این مراحل به ترتیب عبارتند از: 1-مرحله اول که مرحله فریاد کودک نام دارد و از بدو تولد شکل می­گیرد و به صورت گریه آهنگین و برای هدف­های خاصی به کار می­رود. 2- مرحله دوم مرحله هیجانی یا سیلابی نام دارد و از 3 ماهگی شروع و تا 9 ماهگی ادامه دارد و به صورت آهنگ هجایی ساده خود را نشان می دهد. 3- مرحله سوم مرحله تقلید نام دارد. کودک هر چه را می­شنود بدون اینکه معنا و مفهوم آن را درک کند آن را تکرار می­کند و از 9 ماهگی تا یک سالگی یا بیشتر ادامه دارد. این مرحله، اولین مرحله زبان کودک است و زبان لیمبیک است و فعال تر از کورتکس مغزی است. 4- مرحله چهارم مرحله درک معنا و مفهوم نام دارد و از 1 تا 5/1 سالگی ادامه دارد. جملات تولیدی کودک قابل فهم ولی کوچک هستند و دستور ناقص است. 5- مرحله پنجم مرحله گفتار نام دارد. از 5/1 سالگی به بعد شروع می شود. نکات دستوری رعایت می­شود. ضمایر نیز همین طور و تصاویر ذهنی از اشیاء به وجود می­آید. 6- مرحله آخر مرحله زبان اجتماعی است که از 5 سالگی به بعد شروع می­شود. یعنی زمان شروع مدرسه و ارتباط با دیگران.

3 مرحله طبیعی گفتار

1-مرحله شنیدن یا دریافت صدا و احساس توسط مغز. 2- مرحله ادراک یعنی صداهای شنیده شده به وسیله مغز شکل گرفته، تعبیر و تفسیر شده و معنا و مفهوم آن درک می­شود. 3- مرحله بیانی. یعنی آنچه توسط گوش شنیده شده و توسط مغز درک شده و توسط دستگاه گفتار یعنی حنجره، دهان، لب، زبان و تارهای صوتی، دندان ها و ....... بیان می شود.

 

 

اختلالات گویایی عبارتند از:

1- کری و لالی: کری مربوط به شنیدن است و لالی مربوط به گفتن. اختلالات شنوایی مادرزادی باعث کری و لالی توام می­شود. کری و لالی در پسران 15% بیش تر از دختران گزارش شده است.

2- کری و لالی اکتسابی. در ماه­های اول تولد اتفاق می افتد. عواملی مثل مننژیت، انسفالیت، حصبه، مخملک و ضربه­های زایمانی باعث این اختلال می­شود. 3- اختلال در دستگاه عصبی مرکزی یعنی اختلال ذهنی باعث اختلال در گفتار می­شود یعنی شخص در فهم و تولید کلام مشکل پیدا می­کند. این نوع اختلالات را زبان پرسشی یا آفازی می­گویند. زبان پرسشی با اختلال در رشد زبان فرق دارد.

انواع آفازی

1-حرکتی یا بیانی 2-حسی یا دریافتی 3-آفازی دیداری 4-شنیداری

در آفازی نوع اول شخص در فهم و درک کلام هیچ گونه مشکلی ندارد ولی در بیان کلام عاجز است. مشکل در این نوع آفازی در ناحیه "بروکا" یا تولید زبان است.

2-در آفازی حسی شخص بر عکس حالت اول در تولید زبان هیچ گونه مشکلی ندارد بلکه مشکل در ناحیه فهم زبان است یعنی ناحیه "ورنیکه" مغز. البته لازم به ذکر است که اگر تولید زبانی شخص روان سلیس و فصیح است ولی نامفهوم و بی معنا.

3- در زبان پرسشی دیداری یا کوری کلامی شخص معنای نوشته ای را که می­خواند نمی فهمد. این کودکان اشکال زیادی در یادگیری حروف الفبا، حروف صدادار، بدون صدا، و کلمات نوشتاری دارند.

4- در زبان پرسشی شنیداری کودک چند کلمه­ای را که یاد گرفته بازگو می­کند ولی بی مفهوم است. کلمات بیان شده ارتباط معناداری با هم ندارند. آن­ها نمی­توانند املاء بنویسند ولی قادر به رونویسی و خواندن هستند.

دیس آرتری (نارساگویی)

اگر اختلالی در انقباض عضلانی محیطی گفتار به علت عضوی یا عاطفی و روانی باشد به ان دیس آرتری یا نارسا گویی می­گویند. در دیس آرتری اختلال در گفتار به دلیل بیماری در عمل دستگاه صوتی، زبان، لب­ها، دهان و حنجره است. علل عضوی مثل پارکینسون، اسکلروز آپفلاک و بعضی اختلالات مغزی و رشد قوای ذهنی و علل روانی، عاطفی مثل لکنت زبان آنچه مورد نظر ماست همین بحث یعنی دیس آرتری به علل عاطفی و روانی است که درباره مهم­ترین دیس آرتری یعنی لکنت زبان به بحث می پردازیم.

لکنت زبان

لکنت زبان: نوعی اختلال در گفتار است که در آن صداها، هجاها یا کلمات تکرار یا طولانی تر از حد معمول بیان می شود و شخص نمی­تواند کلمات را به صورت پیوسته ادا کند. آن­ها می­دانند چه می­خواهند بگویند، ولی به سختی آن را بیان می­کنند. تردید در ادا و بیان و تلفظ کلمات و سیلاب­ها به طور موقت یا دائمی و به صورت غیر ارادی است. لکنت زبان برای ابتداء در سنین نوجوانی و بلوغ رخ می­دهند ولی ممکن است از دوران کودکی آغاز و ادامه پیدا کند.

شکل­ها و صور لکنت زبان

1-لکنت زبان به صورت انقباضی. یعنی به علت انقباض عضلات دهان، حلق، حنجره و تارهای صوتی به وجود می­آید. این حالت کاملا جنبه روانی دارد.

2-لکنت زبان تشنجی: در این نوع لکنت زبان یک بخش که معمولا اولین بخش کلمه است مرتبا تکرار می شود. علت این نوع لکنت زبان علت اختلال فیزیولوژیک عصبی عضلانی است که در محل اتصال عصب به عضله به وجود می­آید.

 

نشانه­های لکنت زبان

لکنت زبان تقریبا همیشه با یک رشته اختلالات تنفسی، حرکات اضافی عضلانی در صورت، سر و گردن و حتی انقباض دست، شانه و غیره همراه است. که باعث خستگی شدید فرد می­شود.

لکنت زبان در چه افرادی از جامعه رخ می­دهد

این حالت و اختلال در همه نژادها، افراد فقیر و غنی، عقب مانده و باهوش، شهر نشین و روستایی، دختر و پسر و در همه سنین مشاهده می­شود ولی در کودکان به مراتب بیشتر است و ذر از کودکان مدرسه­ای در انگلیس این اختلال وجود دارد و معمولا آغاز این اختلال در سنین 5/3 تا 4 سالگی است به عبارت دیگر می توان گفت شایع ترین دوره ابتلا به لکنت زبان بین 3 تا 7 سالگی است.

علل لکنت زبان

1- اضطراب و ترس: در کودک در سن ورود به مدرسه به علت ترس و اضطراب از محیط مدرسه و اشخاص جدید، جدایی از مادر می­تواند دچار لکنت زبان بشود.

2- تغییرات هورمونی: نوجوان در سن بلوغ به علت تغییرات سریع هورمونی، بیولوژیک و روانی می­تواند دچار این حالت شود.

3- اختلالات خانوادگی، داشتن پدر و مادر وسواسی و کمال گرا: یعنی افرادی که مرتبا کودک را سرزنش می کنند و حتی تنبیه تا کارهایش را بطور مرتب انجام دهد و کلمات را به طور صحیح انجام دهد این عبارت جانسون یکی از روانشناسان بزرگ است.

خلاصه: لکنت زبان را می‌توان یکی از نشانه‌های نوروز (بروز) اضطراب دانست ولی بعضی صاحب نظران یکی از علائم نوروتیک می‌دانند که مربوط به احتیاجات ناخودآگاه و تثبیت در مراحل دهانی و مقعدی می‌باشد.

لکنت زبان در چه افرادی بیشتر است؟

  • در پسران شایع‌تر از دختران است یعنی پسران ۳ تا ۴ برابر از بیشتر از دختران به لکنت زبان مبتلا می‌شوند.
  • در کودکانی که برای اولین بار می‌خواهند در حضور آموزگار و دانش‌آموزان صحبت کنند.
  • در افراد چپ دست. البته بیشتر زمانی که از طرف پدر و مادر و یا معلم برای اصلاح چپ دستی به او فشار آورده می‌شود.

مرکز گویایی افراد چپ دست و راست دست چه فرقی با هم دارند؟

مرکز گویایی افراد راست دست در نیمکرة چپ مغز و در ناحیة گیجگاهی یا تامپرال مغز قرار دارد ولی در چپ دست‌ها مرکز گویایی در نیمکرة راست مغز است و سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که افرادی که با دو دست می‌نویسند چه توجیه علمی دارد این کودکان قطعا قبل از ورود به مدرسه مثلا با دست راست می‌نوشته‌اند ولی در مدرسه به دلیل ترس و سرکشی علیه معلم و سایر اعضای مدرسه به اجبار با دست چپ مجبور است بنویسد.

آیا لکنت زبان ارثی است؟

مطالعات ورشاخ درباره لکنت زبان نشان داده است که عامل وراثت هیچ گونه دخالتی در لکنت زبان ندارد و این اختلال رابطه مستقیم با اختلالات عاطفی، شخصیتی و نشانه های وسواس دارد. در لکنت زبان مرکز بیان کلمات سالم است و این اختلال نقص یا ناتوانی جسمی نیست بلکه اختلال در عملکرد بازخورد و یا دریافت های حسی است. که فرضیه های اختلال در عملکرد مغزی، فرضیه های روانی و فرضیه سپرنیک این موضوع را ثابت می کند.

درمان لکنت زبان

تحت درمان قرار دادن هم زمان کودک و خانوادة او (درمان گروهی)

  • درمان انفرادی: یعنی شرایطی فرآهم شود تا کودک بتواند هیجان، تنفر، کینه و عناد خود را در نزد پزشک معالج تخلیه کند و کودک برای اولین بار در صحبت کردن حس کند که مورد سرزنش و مواخذه قرار نمی‌گیرد.
  • روان درمانی حمایتی و تقویتی و روش آرامش جسمی روانی (تن آرامی) در این روش عضلات بدن مخصوصا عضلات سر و گردن که بر اثر لکنت زبان دچار خستگی و انقباض شده‌اند با استفاده از انقباض و انبساط عضلانی و دم و بازدم‌های عمیق و منظم رهایی پیدا می‌کنند.
  • شرکت در اجتماعات و دوری از انزوا طلبی: او نباید از حضور در جمع خجالت بکشد و بترسد. شخص باید خود را سخنران متبحری فرض کند که عهده‌دار سخنرانی یا نطقی مهم در یک جلسه است و جملات را شمرده شمرده و رسا بیان کند.
  • روان درمانی همراه با دارو درمانی: این روش برای افرادی که مدت زمان طولانی لکنت زبان داشته‌اند و افراد نوروتیک و عصبانی بسیار مفید است.

آیا اختلال گویایی بر اثر عوامل روانی همیشه منجر به لکنت زبان می‌شود؟

خیر. گاهی به صورت لالی کامل یا سکوت مرضی یا لالی عاطفی در می‌آید.

لالی عاطفی در اثر هیجان‌های شدید، شوک‌های عاطفی، زد و خورد، از دست دادن پدر و مادر، تصادف، جنگ و بمباران در کودکان بوجود می‌ید

لالی عاطفی یا سکوت مرضی ممکن است مقدمة یک بیماری روانی مانند افسردگی شدید، اسکیزوفرنی مخصوصا از نوع کاتاتونیک یا واکنش هیستیریک باشد. البته ناگفته نماند بعضی مواقع سکوت از نوع انتخابی است یعنی با آنکه کودک توانایی صحبت کردن را دارد ولی به علل عاطفی با دیگران صحبت نمی‌کند و فقط با افراد صمیمی و نزدیک صحبت می‌کند

و در پایان به چند نوع اختلال گویایی که در کودکان شیوع بیشتری دارد می‌پردازیم:

۱- نوک زبانی حرف زدن: این نوع اختلال یک اختلال بیانی است و جمله بندب و فرهنگ لغات کودک نقصی ندارد.

۲- کودکانه حرف زدن: رشد کودک از نظر جسمانی عادی است ولی حرف زدن کودک مانند کودک ۲ یا ۳ ساله است. علت را باید در نحوة صحبت والدین جستجو کرد. این مورد هم مثل مورد شمارة یک جز اختلالات تولید گفتاری است.

۳- تأخیر در زبان یا دیر به حرف آمدن:کودکانی که در ۲ سالگی کمتر از ۱۵ واژه می‌دانند و در ۳ سالگی نمی‌توانند جمله و عبارت ساده‌ای را بیان کنند جزء دسته سوم محسوب می‌شوند. علل این نوع اختلال، اختلالات شنوایی، رشد ذهنی، ضایعه مغذی، عدم درک مطلب و در نهایت اختلالات عضوی یا روانی دستگاه بیانی می‌باشد.

۴- عدم قدرت بیان یا لالی: درباره این اختلال قبلا مطالبی گفته شد. این اختلال ممکن است در اثر اختلالات شنوایی، ضربه مغذی، عدم رشد مغز و قوای ذهنی، فقدان موقعیت مساعد مانند مادر ناشنوا یا لال، علل روانی، عاطفی، اضطراب، هیستری، لالی انتخابی و اوتیسم کودکان و نظایر آن باشد.

۵- اختلالات تولید صدا: این نوع حالت، اختلال در زیر و بمی یعنی آهنگ، شدت، بلندی، کیفیت و طنین صدا است. نمونه‌های بارز آن تودماغی حرف زدن، یکنواخت گویی و غیره است.

 


مبلغ واقعی 69,000 تومان    35% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 44,850 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 1025

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

هدیه های آسمان ششم

هدیه های آسمان ششم

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب هدیه های آسمان پایه ششم قرار داده شده است که می تواند در طول یک سال مورد استفاده قرار گیرد این آزمون ها در دو قالب word و pdf هستند و شما می توانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن ایجاد کنید. ... ...

دریافت فایل : هدیه های آسمان ششم
۸ نکته مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید بدانید

۸ نکته مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید بدانید

۸نکته مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید بدانید   این روزها و با گسترش آپارتمان‌ نشینی، دسترسی به گل و گیاه و داشتن باغچه بسیار کمتر شده است. از آنجا که روح انسان نیاز به طراوت و شادابی دارد، لازم است که این نیاز را به شکل دیگری جبران کنیم. برای این منظور ... ...

The Premonition: A Pandemic Story

The Premonition: A Pandemic Story

The Premonition: A Pandemic Story For those who could read between the lines, the censored news out of China was terrifying. But the president insisted there was nothing to worry about.   Fortunately, we are still a nation of skeptics. Fortunately, there are those among ... ...

دریافت فایل : The Premonition: A Pandemic Story
The Basics of Bitcoins and Blockchains: An Introduction to Cryptocurrencies and the Technology that Powers Them

The Basics of Bitcoins and Blockchains: An Introduction to Cryptocurrencies and the Technology that Powers Them

The Basics of Bitcoins and Blockchains: An Introduction to Cryptocurrencies and the Technology that Powers ThemLearn the history and basics of cryptocurrency and blockchains: There’s a lot of information on cryptocurrency and blockchains out there. But, for the uninitiated, ... ...

Construction Technology - An Illustrated Introduction [buildings, architecture

Construction Technology - An Illustrated Introduction [buildings, architecture

  Construction Technology - An Illustrated Introduction [buildings, architectureThis new textbook provides a comprehensive introduction to every aspect of the technology of low-rise construction. It includes sub-structure (site work, setting out and foundations) and ... ...

عادت‌های روزانه‌ای که میزان سلامتی و موفقیت شما را تعیین می‌کنند

عادت‌های روزانه‌ای که میزان سلامتی و موفقیت شما را تعیین می‌کنند

عادت‌های روزانه‌ای که میزان سلامتی و موفقیت شما را تعیین می‌کنند   لیست زیر را جدی بگیرید و برای سلامتی ذهن و بدن تلاش کنید. سعی کنید با عمق وجود به دریافت انرژی و شادی از موارد ذکر شده توجه نمائید.     * این فایل شامل word و pdf می باشد. ... ...

روانشناسی فروش چیست

روانشناسی فروش چیست

روانشناسی فروش (مقاله) یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فروشنده حرفه ای باید آن را داشته باشد، استفاده از تکنیک های روانشناختی و همچنین تسلط بر انواع سوگیری های شناختی برای اثرگذاری بر تصمیم گیری مشتریان، به یکی از ضرورت های شغل فروشندگی تبدیل شده است.    * این فایل ... ...

دریافت فایل : روانشناسی فروش چیست
علوم ششم ابتدایی

علوم ششم ابتدایی

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب علوم ششم ابتدایی قرار داده شده است تا بتواند نیازهای شما را برای آزمون از کتاب علوم در طول سالتحصیلی تامین نماید. این آزمون ها به دو صورت word و pdf قرار داده شده است تا شما بتوانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن اعمال ... ...

دریافت فایل : علوم ششم ابتدایی

چگونه با فروش در آمازون میلیاردر شویم

راهکارهای فروش در آمازون چگونه با فروش درسایت امازون میلیاردر شویم   تجارت با آمازون   امروزه یکی از بزرگترین پلتفرم های دنیا آمازون می باشد که به شما امکان درآمدزایی را می دهد. شما می توانید در این پلتفرم بعنوان فروشنده ثبت نام کنید و کالای مد نظر خود ...

مطالعات اجتماعی ششم

مطالعات اجتماعی ششم

در داخل این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی قرار داده شده است که می تواند نیاز شما را برای امتحان در طول سال تامین کند. این امتحان ها به دو صورت word و pdf هستند تا شما بتوانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن ایجاد نمایید. ... ...

دریافت فایل : مطالعات اجتماعی ششم
Physics of the impossible

Physics of the impossible

Physics of the impossible A fascinating exploration of the science of the impossible—from death rays and force fields to invisibility cloaks—revealing to what extent such technologies might be achievable decades or millennia into the future. One hundred years ago, ... ...

دریافت فایل : Physics of the impossible
Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution

Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution

Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution The Balkans, in particular the turbulent ex-Yugoslav territory, have been among the most important world regions in Noam Chomsky’s political reflections and activism over the past couple of decades. Through his articles, public ... ...

وینگ چون کونگ فو مهارت پایه انگشت

وینگ چون کونگ فو مهارت پایه انگشت

Wing Chun Kungfu Yong Chun Basic Skill of Dart Finger (Biaozhi) by Lu Baijun   Wing Chun Kungfu Yong Chun مهارت پایه انگشت Dart (Biaozhi) توسط لو بایجون   انگشت Dart انگشت معمولی در Yongchun است. به ارث بردن تکنیک های اساسی حمله و دفاع از شیائو نیان تو (Xiao Nian Tou) ، ... ...

ریاضی ششم ابتدایی

ریاضی ششم ابتدایی

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب ریاضی ششم ابتدایی قرار داده شده است که می تواند نیاز شما را به آزمون در طول سالتحصیلی تامین کند و قابل استفاده توسط معلمان و اولیا است. این آزمون ها به دو صورت word و pdf هستند تا در صورت تمایل بتوانید تغییرات دلخواه را در آن ... ...

دریافت فایل : ریاضی ششم ابتدایی
The real price of everything : rediscovering the six classics of economics

The real price of everything : rediscovering the six classics of economics

The real price of everything : rediscovering the six classics of economics In his New York Times bestsellers Liar’s Poker and Moneyball, Michael Lewis gave us an unprecedented look at what goes on behind the scenes on Wall Street. Now he takes us back across the centuries ... ...

فارسی ششم

فارسی ششم

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب فارسی ششم ابتدایی قرار داده شده است که می تواند نیاز های شما را برای امتحان از کتاب در طول سال تامین کند. این آزمون ها به دو صورت word و pdf هستند تا شما بتوانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن ها اعمال نمایید. ... ...

دریافت فایل : فارسی ششم

سوالات ریاضی همراه با پاسخ آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه

توضیحات: دانلودفایل PDF سوالات ریاضی همراه با پاسخ آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه تیرماه 401 سال تحصیلی: 1402 سوالات ریاضی کل کشور تعداد صفحات : 42 فایل باسایت  فورکیا ...

پوشاک و زیورآلات مردم ترکمن.png

پوشاک و زیورآلات مردم ترکمن.png

پوشاک و زیورآلات مردم ترکمن.png ... ...

آموزشی صوتی و رایگان اغلب زبان ها.pdf

آموزشی صوتی و رایگان اغلب زبان ها.pdf ...

پاورپوینت بررسي قابليت هاي سيستم عامل لينوكس در برابر ويندوز

پاورپوینت بررسي قابليت هاي سيستم عامل لينوكس در برابر ويندوز  با فرمت ppt ودر 35 اسلاید قابل ویرایش قسمتی از متن پاورپوینت بررسي قابليت هاي سيستم عامل لينوكس در برابر ويندوز   فهرست: لینوکس (Linux) چیست؟ توزیع‌های لینوکس مایکروسافت ویندوز (Microsoft Windows) نسخه‌های ...

فایل لایه باز طرح هاسکی(فایل کورلی

فایل لایه باز طرح هاسکی(فایل کورلی

فایل وکتور لایه باز طرح هاسکی قابل ویرایش و تغییر سایز فرمت فایل : Cdr,Ai,Eps,Png,Pdf ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  اول فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته اول فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

فایل اکسل و فایل ورد دیکشنری تخصصی پزشکی انگلیسی به فارسی دورلند

فایل اکسل و فایل ورد دیکشنری تخصصی پزشکی انگلیسی به فارسی دورلند

دیکشنری تخصصی پزشکی انگلیسی به فارسی دورلنداین دیکشنری یکی از معروفترین واژه نامه های تخصصی پزشکی در جهان است و دارای بیش از 23000 لغت تخصصی پزشکی است توجه: فایل ورد بعلت حجم بسیار زیاد لغات و ترجمه فارسی آنها ممکن است در کامپیوترهای ضعیف موقع بازکردن یا ادیت هنگ کند اما ... ...

استان فارس - کافی نت سها - 07144532022

کلیه حقوق این سایت برای مدیر و نویسنده سایت محفوظ است. دوستانی که مایل هستند می توانند از طریق بازاریابی با ما همکاری نمایند.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما