کافی نت سها - فروشگاه محصولات فایلی سُها (بانک پاورپوینت)

کافی نت سها - فروشگاه محصولات فایلی سُها (بانک پاورپوینت)

کافی نت سُها * * * تهیه و ارائه انواع مقالات ، پروژه های دانشجویی ، تحقیق ، پاورپوینت ؛ با قیمت های مناسب

آمار سایت

نظرسنجی سایت

نظر شما در مورد سایت soha20.ir چیست؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 31
  • بازدید دیروز : 304
  • بازدید کل : 243949

مهندسی نرم افزار کامپیوتر


مهندسی نرم افزار کامپیوتر

فایل ورود (WORD) قابل ویرایش با فرمت Docx. "مهندسی نرم افزار کامپیوتر" نویسنده دکتر سعید پارسا ، در ادامه مطلب آماده دانلود می باشد.

 تعداد صفحات فایل ورد 55 صفحه + فایل اصلی PDF با 67 صفحه

                                                                                                                                                                                            

بخشی از متن :

مهندسی نرم افزار

فرايندمهندسي نرم افزارشامل:

  • شناخت
  • طراحی
  • پیاده سازی
  • پشتیبانی

 

شناخت:

درمرحله شناخت نيازهاي كاربر مشخص ميشود. و در مرحله شناخت وارد یک سازمان میشویم که بخواهیم آن را مکانیزه بکنیم اولین کاری که انجام میگیرد ابتدا باید آن سازمان را شناسایی کنیم و به طور کلی نیاز های یک سازمان را آنالیز می کنیم. برای اینکه مرحله شناخت را آغاز کنیم از چارت سازمانی و عملیاتی استفاده می کنیم. ابتدا چارت سازمانی، عملیات ممکن را مشخص می کنیم.

مثال:

عملیات حذف و اخذ در دانشگاه را در نظر میگیریم و ابتدا عملیات را بررسی می کنیم. بطور کلی در مرحله شناخت نمی توان تنها به گفته های مشتری قناعت کرد و برای این منظور مقوله ای تحت عنوان آنالیز وظایف مطرح می شود. از آنجایی که نمی توان صرفا به گفته های افراد که بصورت دنباله ای از activity مشخص میشود. میتوان با استفاده از این عملیات این نیازمندی ها را مشخص کرد.

شناخت سیستم به دو روش انجام میگیرد:

  • متمرکز بر سیستم
  • متمرکز بر کاربر

شناخت متمرکز بر سیستم:

در ابتدا که روش ساخت یافته بود ، سیستمها batch بود یعنی یک سیستم وجود داشت و چندین ترمینال به آن وصل بود و افراد از طریق ترمینالها به آن وصل بودند و از این طریق ارتباط برقرار میکردند. بعد سیستم های pc ایجاد شد. پس در این قسمت با یک روش user centric میتوان این عملیات بازرسی را انجام داده و نیازهای آن را مشخص کرد. در صورتیکه کاربر به هر علتی نتواند پاسخگو باشد شرح وظایف بهترین ابزار برای نیازمندیها است.

 

گزارش شناخت نیازمندیها:

1- نام سیستم(سیستم صندوق فروشگاه)

2- مشتری سیستم(فروشگاه های زنجیره ای )

3- هدف سیستم که رابطه ای منطقی است بین آنچه که در حال وجود دارد و آنچه که در آتیه به وجود خواهد آمد.

 

مثال:

برای این حالت مثالی که میتوانیم بزنیم این است که در یک فروشگاه صد ها گونه کالا وجود دارد پس در این میان ممکن است که کنترل موجودی انبار با مشکل مواجه میشود و عمل کنترل موجودی بدرستی انجام نشده و به هدف ممکن نمیرسیم. پس هدف این است که با ایجاد یک سیستم مکانیزه عما ثبت و بطور کلی عملیات فروشگاه بطور اتوماتیک انجام گیرد.

4- شرح مسئله:

  1. حوزه مسئله: افرادی که در خارح از سیستم قرار گرفته اند، و یک سری سیتم هایی است که در خارج از یک سیستم قرار گرفته اند و در تعامل با یکدیگر هستند و این توضیح مسئله را مشخص میکند.
  2. نیاز مسئله: چه افرادی خواستار این سیستم هستند.
  3. راه حل پیشنهادی: سیستم چه راه حلی را در اختیار کاربر قرار میدهد.
  4. نقطه فروش: وجه تمایز یک سیستم با سیستم های دیگر میباشد.

اولین بخش در تجزیه و تحلیل ، شناخت نیاز ها میباشد و این شناخت به دوصورت میباشد:

الف: متمرکز بر سیستم system cenrtic

ب: متمرکز بر کاربر user centric

 

اگر سیستم کامپیوتری موجود باشد دیگر پس از تعیین نیاز، کاری به چارت سازمانی و عملکرد افراد نیست. معمولا با تبدیل ورودی ها یا خروجی ها به فرم دیگر کار آغاز میشود. اما باز هم نیاز ها باید تعیین شود. در اینجا افراد و نیاز های آنها هدف است. اما نیاز های کاربر را به چه ترتیبی میتوان مشخص کرد؟ معمولا برای اینکه بتوانیم سیستم جدید کامپیوتری را ایجاد کنیم که پاسخگوی نیاز کاربرها باشد

1- اهداف کلی سیستم را بدانیم

2- اهداف کاری افرادی را که درسیستم فعال هستند را بدانیم. بنابراین باید سیستم کلی را تا حدی شناخت. باید تعیین کرد که در حال حاضر در ارتباط با انجام کارها افراد دارند و چه انتظاراتی از سیستم جدید خواهیم داشت پس دو نکته مطرح میباشد:

1- سیستم جاری

2- سیستم آتی

سیستم جاری

ممکن است این سیستم دستی باشد و ممکن است که کامپیوتری شده باشد و یا ترکیبی از این دو باشد بنابراین لازم میباشد که سیستم کنونی در مورد شناخت قرار دهیم .سیستم شناسانده میشود تا:

 

1- تا نیازها برای سیستم آتی تا حدی مشخص میشود.

2- نقص ها و تعمید ها در سیستم کنونی مشخص میشود

3- کارهای زائد و اضافه تعیین گردد.

در سال 1989ادوارد یوردون اعلام کرد که شناخت جزئیات سیستم کنونی فقط اتلاف وقت است. یوردون اعلام کرد که نباید وقت و هزینه زیادی را صرف بررسی و مدل سازی سیستم موجود کرد به خاطر اینکه در این صورت آنالیست اهداف را گم میکند. و اهداف مهم را شناسایی نمیکند و به این ترتیب پروژه ها با شکست مواجه میشود و یوردون تاکید کرد که بهتر است در ابتدای کار تحقیق خود را بروی سیستم جدید قرار دهد. روشهای ساخت یافته مانند ssadm زمان زیادی را برای مدل سازی سیستم جاری انجام میدادند. تا اینکه سیستم جدید را شناسایی می کنند منظور سیستمی که در آتیه با استفاده از کامپیوتر ایجاد کنند البته اعتقاد ما بنیانگذاران uml و صاحبان متدولوژی usdp به این است که سیستم کنونی باید مورد مطالعه قرار بگیرد زیرا اعتقاد آنها :

1- بعضی از عملکرد ها و یا در اصطلاح functionality سیستم میباید در سیستم جدید مکانیزه وجود داشته باشد .

2- برخی از اطلاعات سیستم جاری مسلما به سیستم جدید انتقال داده میشود.

3- در صورتیکه سیستم جاری مکانیزه باشد یا بعضا مکانیزه باشد باید مستندات سیستم جاری به سیستم جدید انتقال داده شود و الگوریتمها استخراج شود. ممکن است که سیستم فعلی نقصهایی داشته باشد که این نقصها باید برطرف شود.

4- مطالعه سیستم کمک میکند تا بطور کلی سازمان را بشناسیم.

5- برخی از عملیات جاری در سیستم آتی نیز باید منعکس شود.

6- معمولا سعی میکنیم تا کار افراد را درک کنیم تا اینکه بتوانیم سیستم مناسب کامپیوتری را برای آنها ایجاد کنیم.

7- میبایست با مطالعه سیستم جاری را بتوانیم میزان کارایی سیستم آتی را مشخص کنیم.

8- به دلایل فوق برخلاف گفته یوردون ما تشخیص میدهیم که باید تا حدی سیستم جاری مورد شناخت قرار گیرد.

 

ﻧﻴﺎﺯﻫﺎ

اصولا نیاز ها در ارتباط با سیستم جدید مطرح میشود و به سه دسته تقسیم میشود:

  1. نیاز های عملیاتی
  2. نیاز های کیفی
  3. نیاز های قابل استفاده بودن

 

نیاز های عملیاتی:

  1. مشخص میکنند که سیستم چکار باید انجام دهد و یا چه انتظاراتی از سیستم میرود.
  2. برای این منظور در دیدگاه شی گرا در موردهای استفاده از سیستم یا سرویسهای آن مشخص میشود و سپس همچنانکه کار آنالیز پیشرفت میکند از بطن مورد ها ویا سیستم های عملیات مورد نیاز مشخص میگردد. و بنابراین عملیات سیستم همانند روشهای ساخت یافته در ایجاد سیستم جدید مبنایی میباشد . در دیدگاه شی گرا همانند دیدگاه ساخت یافته ابتدا چارت سازمانی مشخص شده و سپس چارت عملیاتی مشخص شده و بعد از این مراحل عملیات مورد نظر تعیین گردیده و این عملکرد ها آغاز میشود.

مثال:

در چارت سازمانی واحد آموزش دانشگاه داریم:

  1. واحد آموزشی
  2. سرپرست آموزشی

ما باید توجه داشته باشیم که عملکردها توسط افراد مختلف به انجام رسیده است و بدین واسطه چارت عملیاتی تا حدی متفاوت از چارت سازمانی است.

  1. اصولا نیاز های عملیاتی شامل توصیف فرآیندهای عملیاتی است که سیستم آتی باید انجام دهد.
  2. جزئیات ورودی ها به سیستم از طریق فرمهای ورودی یا فرمهای کاغذی ، مستندات ، ارتباط با افراد و سایر سیستمها و یا مکالمات تلفنی.
  3. جزئیات خروجیهایی که سیستم باید فراهم نماید، خروجی ها در قالب گزارشات ، فرمهای خرجی و اطلاعاتی که باید به خارج از سیستمها انتقال داده شود مشخص گردد.
  4. جزئیات داده هایی که در داخل سیستم حفظ و نگهداری شود.

 

نیاز های کیفی :

در واقع در سیستمهای غیر عملیاتی مشخص میشود. کیفیت نیاز های عملیاتی باید به چه صورتی باشد؟ در واقع توصیفی از دیدگاهای عملیاتی میباشد. نیاز های کیفی شامل:

  1. معیار های کارایی؛مانند زمان پاسخگویی

(مثلا هر کارمندی در ساعت معینی کارت میزند، حداکثر زمانی که کارمند منتظر میماند 5 دقیقه است)

  1. حجم داده ها در قالب زمان مورد پیش بینی برای ذخیره و بازیابی
  2. نیاز های امنیتی در قالب کنترل دسترسی به داده ها و امکانات
  3. سیستم یا محیط اجرایی
  4. تحمل خرابی ها (مثلا دستگاه کارت خوان خراب است پس باید کیبرد پشتیبانی کند. یعنی تحمل خطا میکند.)

 

 

نیاز های قابل استفاده بودن:

این دسته از نیاز ها در واقع مشخص میکند که سیستم جدید با وظایف کاربر مطابقت دارد یانه.

برطبق استاندارد های موجود مفهوم مشخص میشود که عبارت است از:

  1. کاربر میتواند خواسته های خود را دریک محیط به میزان قابل قبول و موثری تحت کنترل برآورده سازد. به عبارت دیگر قابلیت استفاده مطابقت میدهد و خواسته های کاربر با آنچه که سیستم جدید در اختیارش قرار دهد. معمولا مقوله (رابطه بین انسان و کامپیوتر) در ارتباط با این مرحله مطرح میشود. برای اینکه بتوانیم از آغاز قابل استفاده بودن سیستم جدید را مد نظر داشته باشیم میباید اطلاعات زیر جمع آوری کنیم.

1- ویژگی های کاربر که سیستم را مورد استفاده قرار میدهد.

2- وظایفی که کاربر بر عهده دارد و اهداف مربوطه

3- موقعیت هایی که سیستم ممکن است تحت آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

4- معیار هایی که بر اساس آنها قابل قبول بودن سیستم مورد سنجش قرار میگیرد.

روش های استخراج نیاز:

اصولا پنج روش برای تعیین نیاز ها رایج میباشد که عبارتند از:

مطالعه اولیه

مصاحبه

مشاهده

ارجاع به مستندات

تهیه پرسش نامه

 

مطالعه اولیه

برای این منظور معمولا یک انالیست که سیستم را بصورت دستی میشناسد، اهداف کلی و کاری آن را میداند، به استخدام در می آورد. وظیفه این فرد این است که سازمان را مورد شناسایی قرار دهد و مستنداتی در ارتباط با گزارشاتی که توسط افراد در این کمپانی تهیه میشود، چارت سازمانی ، سیاستهای کاری ، شرح وظایف ، گزارشات و مستندات سیستم جاری تهیه نماید. بدین ترتیب اهداف سازمان مورد نظر مشخص میشود و تا حدی نیاز ها از سیستم آتی تهیه میشود.

مثلا سیستم حسابداری را در نظر بگیرید. معمولا از فردی که در این مورد آگاهی دارد استفاده میکنند و از آنها استفاده میشود. مزایا و مشکلات:

  1. مطالعه اولیه به آنالیست کمک میکند تا درکی از یک سازمان داشته باشد؛ قبل از اینکه با افراد روبرو شود. بنابراین آنالیست با چشم باز و اطلاعات قبلی به سراغ افراد میرود.
  2. بر مبنای اطلاعات جمع شده آنالیست میتواند سوالات خود را مشخص کند و با سوال به سراغ افراد برود.
  3. مستندات سیستم جاری کمک میکند که آنالیست تا حدی نیازها را مشخص کند
  4. معمولا مستندات سیستم با واقعیتها متفاوت میباشد و آنالیست باید آنها را جویا شود.

 

مصاحبه:

واضح است که برای شناسایی یک سیستم باید با افراد به مصاحبه پرداخت. در این بخش راهنمایی هایی در ارتباط با چگونگی انجام مصاحبه ارائه میشود. قبل از مصاحبه میبایست وقت ملاقات مشخص شود و مدت ملاقات باید تعیین شود، مضوع ملاقات باید مشخص شود. مسلما زمان مصاحبه یک اتلاف وقت برای یک مصاحبه شونده میباشد. که باید این نکته را در نظر بگیریم و باید سعی بشود با ارجاع به مدیر و تایید آنها افراد با تجربه را انتخاب نماییم. در پروژه های بزرگ معمولا یک زمانبندی برای مصاحبه ها مشخص میشود و تعیین میشود که چه افرادی باید برای چه مدتی مصاحبه شوند. اهداف برای هر مصاحبه مشخص میشود و در ابتدا سوالات را مینویسند و پاسخ هارا برای هر سوال مشخص میکنند و مطمئن شوید که سوالات با توجه به شرح وظایف افراد را مطالعه کنید و ضمن مصاحبه باید هدف را مشخص کنید و اجازه ندهید که مصاحبه شونده خارج از موضوع صحبت کند و یا اینکه کنترل مصاحبه را در اختیار بگیرد. باید سوالات در ارتباط با چگونگی استفاده از کامپیوتر در ارتباط با انجام وظایف مصاحبه شونده باشد. باید سعی شود که با تهیه مثالهایی از چگونگی تهیه مستندات و پرکردن فرم ها کار افراد مستند نماییم. بعد از مصاحبه باید گزارش مصاحبه را به دقت تهیه نماییم و بایدسعی کنیم که به حافظه نسپاریم بلکه بروی کاغذ مستند کنیم. در مصاحبه ها معمولا اطلاعات در مورد افراد و ظایف کاری افراد گردآوری میشود. نیاز ها در ارتباط با سیستم ارتباطی جدید مطرح میگردد. مستندات و فرم های مورد استفاده حمع آوری میشود. پرسش نامه ها در اختیار مصاحبه شونده در صورت نیاز قرار میگیرد سعی کنید که با افراد مختلف در یک مورد خاص مصاحبه نمایید تا تناقضها مشخص گردد ودر برخی از روش ها افراد را در یک جلسه گرد آوری میکنند و در واقع در یک زمان با چند نفر مصاحبه میشود و حاصل این بحث ها اهداف سیستم آتی را مشخص میکند.

 

مزایا و مشلات :

  1. ارتباط با افراد موجب میشود آنالیست پاسخگوی نیاز های افراد باشد و خود را با آنها وفق دهد
  2. انالیست ممکن است روش های دیگری را که می توان کار افراد را ساده تر انجتم داد مشخص نماید.
  3. مصاحبه مشکلی که داد هزینه بر است.

و ..................


مبلغ واقعی 39,900 تومان    15% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 33,915 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1102

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم  اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود کتاب صوتی واپسین گفتار اسپالدینگ

دانلود کتاب صوتی واپسین گفتار اسپالدینگ

کتاب صوتی  کتاب_واپسین_گفتار ( یا عالم اوراسینا) ازاسپالدینگ_نویسنده_کتاب_معبدسکوت ... ...

دیوان محمد علی موذن.pdf

دیوان محمد علی موذن.pdf

دیوان محمد علی موذن.pdf ... ...

تاریخ تمدن.pdf

تاریخ تمدن.pdf

تاریخ تمدن.pdf ... ...

دریافت فایل : تاریخ تمدن.pdf

جزوه دست نویس معادلات دیفرانسیل

جزوه دست نویس 88 صفحه ای معادلات دیفرانسیل دکتر مسعود آقاسی (آموزشگاه نصیر) ...

دانلود جزوه ارتوپدی

جزوه ارتوپدی ۶۳ صفحه ...

دریافت فایل : دانلود جزوه ارتوپدی

دانلود جزوه دستنویس ریاضی عمومی ۱

خلاصه جزوه sharpریاضی_عمومی_1 به همراه نکات و سوالات خوب ...

اطلس تاریخی ایران.pdf

اطلس تاریخی ایران.pdf

اطلس تاریخی ایران.pdf ... ...

دریافت فایل : اطلس تاریخی ایران.pdf
شفابخشی روحی.pdf

شفابخشی روحی.pdf

شفابخشی روحی.pdf اسرار شگفت انگیز تاثیر نیروهای روحی در شفا بخشی ... ...

دریافت فایل : شفابخشی روحی.pdf
تاریخ نقد جدید.pdf

تاریخ نقد جدید.pdf

تاریخ نقد جدید.pdf ... ...

دریافت فایل : تاریخ نقد جدید.pdf
خودت باش دختر.pdf

خودت باش دختر.pdf

خودت باش دختر.pdf از باور کردن دروغ هایی که درباره تان گفته می شود دست بردارید تا تبدیل به همان کسی شوید که واقعا هستید از پرفروش ترین های آمازون و نیویورک تایمز در سال2018 ... ...

دریافت فایل : خودت باش دختر.pdf
دانلود کتاب طاعون نوشته آلبر کامو Albert Camus

دانلود کتاب طاعون نوشته آلبر کامو Albert Camus

قسمتی از کتاب  طاعون نوشته و آثر آلبر کامو من می دانم که این یک وضعیت پوچ است، اما همه ما درگیر آن هستیم و باید آن را همانطور که هست بپذیریم آن ها خیال کردند که خود را آزاد کرده اند اما تا زمانی که طاعون وجود داشت، از آزادی خبری نیود…   ... ...

راهنمای جامع سفید کردن دندان

راهنمای جامع سفید کردن دندان

در این تحقیق جامع، به بررسی روش‌های مختلف سفید کردن دندان، مزایا و معایب هر روش، نکات مهم قبل و بعد از سفید کردن دندان و راه‌های حفظ سفیدی دندان‌ها می‌پردازیم. با مطالعه این تحقیق، اطلاعات کاملی در مورد موارد زیر بدست خواهید آورد: دلایل زرد شدن دندان: چه عواملی باعث زرد ... ...

ویتامین C: خواص، فواید، کمبود و منابع

ویتامین C: خواص، فواید، کمبود و منابع

ویتامین C، یک ویتامین ضروری و محلول در آب است که نقش های حیاتی در بدن انسان ایفا می کند. در این تحقیق جامع، به بررسی موارد زیر در مورد ویتامین C می پردازیم: اهمیت ویتامین C: این بخش به بررسی نقش های حیاتی ویتامین C در بدن، مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به جذب آهن، ... ...

راهنمای جامع مگنت تراپی: شفای دردها با قدرت مغناطیس

راهنمای جامع مگنت تراپی: شفای دردها با قدرت مغناطیس

مگنت تراپی، یک روش درمانی غیر تهاجمی و طبیعی است که از میدان های مغناطیسی برای تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود فرآیندهای التیام در بدن استفاده می کند. این روش درمانی سابقه ای دیرینه دارد و در طب سنتی بسیاری از فرهنگ ها از جمله طب سنتی چینی، برای درمان بیماری های مختلف به ... ...

راهنمای جامع تعمیر یخچال

راهنمای جامع تعمیر یخچال

یخچال، یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی در هر خانه‌ای است که نقش حیاتی در نگهداری از مواد غذایی و حفظ سلامتی آنها ایفا می‌کند. خرابی یخچال می‌تواند ضررهای مالی زیادی به همراه داشته باشد و همچنین باعث فساد مواد غذایی و ایجاد بوی نامطبوع در منزل شود. در این راهنمای جامع، به ... ...

راهنمای جامع احکام روزه

راهنمای جامع احکام روزه

ماه مبارک رمضان، برترین ماه سال و موسم بهار قرآن و ضیافت الهی، فرصتی مغتنم برای خودسازی و تقرب به خداوند متعال است. روزه داری، به عنوان یکی از ارکان اصلی این ماه پرفضیلت، نه تنها فواید جسمی و روحی فراوانی برای انسان به ارمغان می آورد، بلکه زمینه را برای تزکیه نفس و ارتقای ... ...

استان فارس - کافی نت سها - 07144532022

کلیه حقوق این سایت برای مدیر و نویسنده سایت محفوظ است. دوستانی که مایل هستند می توانند از طریق بازاریابی با ما همکاری نمایند.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما